July 7, 2021
Case: mediationtraject bij zorgorganisatie
Aanleiding
Via mijn netwerk komt een mediationopdracht binnen bij een grote zorgorganisatie.
De communicatie tussen werkgever en werknemer verloopt moeizaam en medewerker is kwetsbaar.
Situatie
Medewerker is ruim een jaar ziek. Eerdere gesprekken tussen haar en haar manager zijn vervelend geëindigd. Op dit moment is er helemaal geen contact.
De bedrijfsarts adviseert dat medewerker voorzichtig mag re-integreren. Maar hoe geven zij dit vorm als medewerker en leidinggevende niet tot een constuctief gesprek komen?
Oplossing
De bedrijfsarts komt tot de conclusie dat er sprake is van een arbeidsconflict en adviseert om mediation in te zetten. Onder begeleiding van een neutrale, onafhankelijke derde mogen gesprekken gevoerd worden met als doel een win-win oplossing.
In de eerste gesprekken komen emoties los. Beide deelnemers moeten hun verhaal kwijt en het zit ze hoog. Vooral medewerker is erg verdrietig en boos om situaties uit het verleden.
Ik zet mij in om een veilige setting te creëren waarin zij hun verhaal durven te vertellen. Op een gegeven moment merk ik dat er meer verbinding ontstaat tussen de twee deelnemers. Ze laten elkaar in hun waarde en krijgen steeds meer begrip voor elkaar.
Ondanks de groeiende verbinding en de respectvolle communicatie komen zij tot de conclusie dat het voortzetten van de samenwerking niet de oplossing is. Zij willen vriendelijk uit elkaar gaan en nemen beiden tijd om na te denken over hoe zij dit kunnen vormgeven.
Resultaat
De arbeidsovereenkomst van medewerker is door middel van een vaststellingsovereenkomst beëindigd. Beide deelnemers zijn tevreden over deze uitkomst. Het is goed geweest dat zij hun verhaal kwijt konden aan elkaar en het heeft ze geholpen om naar elkaar te luisteren.
Beide kunnen zij op een positieve manier verder zonder wrok naar elkaar.